Digitálny tachograf je nové kontrolné zariadenie, ktoré dňom 01.05.2006 nahradilo doteraz používané analógové tachografy vo všetkých novovyrobených motorových vozidlách kategórie N1 (s prívesným vozíkom), N2, N3 a kategórie M2 a M3 triedy III.
Oproti analógovým tachografom, u ktorých sa činnosti vodičov zaznamenávajú na tachokrúžkoch, sa údaje zapisujú na čipovej karte vodičov a v samotnom tachografe.
Na karte vodičov sa okrem činnosti vodiča zaznamenávajú aj informácie o prevádzke, ako napr. prerušenie napájania, prerušenie komunikácie so snímačom, narušenie bezpečnosti systému, zasunutie karty počas jazdy, poruchy na karte alebo v tachografe, prekročenia rýchlostí, začiatok a koniec zmeny, miesto vloženia a vybratia karty. V pamäti digitálnych tachografov sa zaznamenávajú údaje za všetkých vodičov, ktorých karty boli zasunuté v tachografe. Tachograf údaje na kartách vodičov a vo svojej pamäti zaznamenáva v UTC čase, t.j. v centrálnom svetovom čase.
Kapacita digitálneho tachografu musí byť min. 365 dní. Po jej zaplnení sa najstaršie údaje postupne prepisujú s novými.
Pokiaľ dôjde k prepisu týchto údajov bez ich predchádzajúceho stiahnutia a uloženia do PC, tak sa to považuje za priestupok.
Údaje z digitálnych tachografov sa musia sťahovať najneskôr každé 3 mesiace (90 kalendárnych dní) od predchádzajúceho sťahovania.
Desatoro vodiča vozidla nad 3,5 tony.
Prezentácia o postupoch kontrolných orgánov pri odhalovaní zásahov do digitálnych tachografov.
Ako je to zo zadaním krajiny výjazdu a príjazdu
formát PDF – prv než si prečítate tento PDF dokument:
Chceme vysvetliť ako je to so zadaním krajiny výjazdu. Dostalo sa nám kritiky že zavádzame. Ale.. ak si prečítate článok 34 odsek 7 v nariadení 165/2014, tak je tam jasne napísané, že Začiatok pracovnej zmeny je treba označiť krajinou výjazdu. Za začiatok nie je možné považovať „Prestávka(odpočinok) ani Pohotovosť“.
Pre vodiča nákladnej dopravy to znamená, že začiatok je na tachografe znak „práca“ – nič iné – vtedy treba zadať krajinu výjazdu. Ak však sa potom znova prepne tachograf do režimu Odpočinok, tak má to taký istý účinok ako keby ste predchádzajúci krok neurobili.
Vzhľadom na to, že náš program sa predáva aj v Nemecku, kde toto zadanie krajiny výjazdu hojne kontrolujú zistili sme, že nemecký BAG má svoj kontrolný program nastavený tak, že ak zadáte krajinu výjazdu, tak ako je popísané a potom sa prepnete na Odpočinok, nevadí, ak auto pohne do 15 minút.
Týchto 15 minút nie je nikde v legislatíve, je to naše doporučenie na základe našich znalostí s inými kontrolnými programami a preto je tato nastavený aj CarTracker.